Butlletí de notícies

Subscriu-t’hi i rebràs informació sobre el què fem.

SUBSCRIU-T’HI

×
Acadèmia 1750 i Cor de Cambra del Palau de la Música amb director i solistes, d'esquerra a dreta, Josep Vila, Laia Frigolé, Anna Alàs, Víctor Sordo i Pablo Acosta.
Acadèmia 1750 i Cor de Cambra del Palau de la Música amb director i solistes, d'esquerra a dreta, Josep Vila, Laia Frigolé, Anna Alàs, Víctor Sordo i Pablo Acosta.
D'esquerra a dreta, Josep Vila, Laia Frigolé i Anna Alàs
D'esquerra a dreta, Josep Vila, Laia Frigolé i Anna Alàs
El tenor Víctor Sordo, a l'esquerra, i el baix Pablo Acosta
El tenor Víctor Sordo, a l'esquerra, i el baix Pablo Acosta
Acadèmia 1750 i Cor de Cambra del Palau de la Música
Acadèmia 1750 i Cor de Cambra del Palau de la Música
Comparteix
< Tornar

ACADÈMIA 1750

Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana | Laia Frigolé, soprano | Anna Alàs, mezzosoprano | Víctor Sordo, tenor | Pablo Acosta, baix | Josep Vila i Casañas, director

28 | 21 €

Programa

Cantates de l'Ascensió

J. S. Bach: Cantata Gott fähret auf mit Jauchzen, BWV 43 / Cantata Wer da gläubet und getauft wird, BWV 37 / Cantata Lobet Gott in seinen Reichen, BWV 11

Presentació

Bach va compondre al voltant de 200 cantates sacres per a ser interpretades diumenges i festius durant els 27 anys que va ser cantor de l'església de Sant Tomàs de Leipzig. Les cantates s'agrupen segons la festivitat per a la qual van ser escrites i les tres que integren aquest concert protagonitzat per l'Acadèmia 1750, l'orquestra del Festival de Torroella, i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana són les de la festa de l'Ascensió. La BWV 11, Lloeu el Senyor en son Reialme, és considerada un oratori, per la seva envergadura i perquè, a diferència de la resta, hi ha un narrador que explica una història, l'Ascensió de Jesús.

Producció del Palau del Palau de la Música Catalana i L'Auditori de Barcelona

Biografies

ACADÈMIA 1750 COR DE CAMBRA DEL PALAU DE LA MÚSICA CATALANALAIA FRIGOLÉANNA ALÀSVÍCTOR SORDOPABLO ACOSTA JOSEP VILA

ACADÈMIA 1750

Amb la finalitat de proporcionar al Festival de Torroella de Montgrí un instrument orquestral propi, l’any 2006 va néixer l’Orquestra Barroca del Festival de Torroella de Montgrí. Aquest projecte va sorgir de la confluència de l’antiga orquestra La Principessa Filosofa i de l’aposta del festival per la creació d’una formació musical pròpia. La presentació es va materialitzar l’any 2006 amb la interpretació, per primera vegada a Catalunya, de l’oratori El deure del Primer Manament, KV 35, de Mozart, sota la direcció de Marek Stryncl. A partir de llavors, l’orquestra ha anat desplegant diferents projectes al costat de destacades personalitats del món de la interpretació amb criteris històrics com Ottavio Dantone (Juditha Triumphans), Alfredo Bernardini (L’Sturm und Drang o la gènesi del romanticisme germànic) o Paul Goodwin (Una Gala Händel). 

Els components de l’Acadèmia 1750 són músics especialitzats en el camp de la interpretació històrica i mantenen en comú l’interès per aprofundir en el camp dels instruments originals. Els seus membres formen part de coneguts projectes orquestrals com Le Concert des Nations, Les Musiciens du Louvre, Concerto Köln, Al Ayre Español, El Concierto Español... 

Amb la presentació del seu primer CD, un enregistrament en viu de l’oratori Juditha Triumphans, realitzat a Lugo el maig de 2008, l’orquestra va canviar la seva denominació i va convertir-se en l’Acadèmia 1750-Orquestra Històrica del Festival de Torroella. Amb aquesta denominació va presentar el 2009 el seu segon CD dedicat a les Simfonies de Carles Baguer (Columna Música), que ha obtingut un gran èxit de crítica.

 La internacionalització de l’Acadèmia 1750 va iniciar-se el setembre de 2009 amb una interpretació de l’oratori Juditha Triumphans a l’església de San Giovanni in Bragora de Venècia amb motiu de la participació de Catalunya a la Biennal d’Art de Venècia. 

En aquests anys, l’orquestra ha tingut l’oportunitat de treballar amb destacades solistes vocals com ara Isabel Rey, Núria Rial, Emanuela Galli, José Maria Lo Monaco, Gemma Coma-Alabert, Lola Casariego, Monica Piccinini, Marta Infante o María Hinojosa, entre d’altres. 

En el si de l’orquestra s’han desenvolupat diferents conjunts de música de cambra adscrits al projecte de l’Acadèmia 1750 com ara els conjunts Movimento Arioso, Doppler Ensemble i Aoteaoroa Baroque.

L'Acadèmia 1750 ha actuat en cada edició del Festival de Torroella d'ençà que va ser creada el 2006.

 

COR DE CAMBRA DEL PALAU DE LA MÚSICA CATALANA

El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana és un dels cors professionals més prestigiosos de l’Estat espanyol. Va ser creat per l’Orfeó Català l’any 1990 amb la missió de difondre la música coral universal, promoure la recuperació del patrimoni musical català i fomentar la nova creació. Jordi Casas i Bayer en fou el director durant els primers 21 anys. Des del setembre de 2011, Josep Vila i Casañas n’és el director titular.

La seva versatilitat artística ha estat sempre un dels seus valors més aplaudits. El seu repertori inclou autors de moltes èpoques, des del Renaixement fins al segle XXI, i abasta formats com la música a cappella i les obres corals orquestrals i operístiques, essent l’estrena d’obres de compositors actuals una de les seves prioritats. Les seves versions li van valer el Premi Nacional de Música de la Generalitat de Catalunya i el portaren, ben aviat, a col·laborar amb prestigioses orquestres nacionals i internacionals. La qualitat de cadascun dels components, als quals s’exigeix un alt nivell vocal i artístic, aporta al grup un potencial que li ha permès de travessar fronteres i esdevenir un referent internacional.

Ha estat dirigit per grans mestres com Rinaldo Alessandrini, René Jacobs, Jesús López Cobos, Mark Minkowsky, Kent Nagano, Josep Pons, Simon Rattle, Jean-Christophe Spinosi, Gustavo Dudamel i Daniel Barenboim.

Des de l’any 2010, la formació és membre de The European Network for Professional Chamber Choirs (TENSO). Ha enregistrat per a diversos segells discogràfics, ràdios i televisions.

El passat 25 d'abril, el cor va debutar amb l’Orfeó Català al Royal Festival Hall de Londres on van actuar al costat de la London Philharmonic Orchestra i el London Philharmonic Choir, sota la direcció de Tomás Netopil, per interpretar la Missa glagolítica de Leos Janácek.

El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l'edició de 1991 i hi va tornar la de 1997

 

LAIA FRIGOLÉ, soprano

Nascuda a Girona el 1978. Laia Frigolé és llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Girona i titulada superior en solfeig i en piano pel Conservatori Superior de Música del Liceu i pel Conservatoire National de Région de Perpinyà. Es va titular en Cant Històric a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), on estudià amb Marta Almajano. Posteriorment ha ampliat la seva formació amb Mireia Pintó i ha rebut classes magistrals de cantants com Rosa Domínguez, Kurt Widmer i Carlos Mena, a més de participar en projectes formatius europeus com l’Académie Concert d’Ambronay, la Géneration Baroque, La Nuova Fabbrica dell'Opera Barocca i la III Acadèmia de Formació professional (sota la direcció de Jordi Savall). Guanyà una beca d'Excel·lència de la Fundació Victòria dels Àngels i la BecaBach 2014 de la Fundació Bach Zum Mitsingen.

Ha cantat com a solista sota la direcció de Leonardo García-Alarcón, Alfredo Bernardini, Luca Pianca, Jéan Tubery, Martin Gester, Xavier Puig, Rubén Gimeno i Manel Valdivieso, entre d’altres, i amb orquestres com la Simfònica del Vallès, l'Acadèmia 1750, l'Orquestra de Cambra Illa de Menorca, Vespres d'Arnadí, Camera Musicae, Spira Mirabilis o L'Incontro Fortunato, la qual cosa l'ha portat als escenaris i als festivals més prestigiosos d’Europa.

Col·labora regularment amb grups especialitzats en música antiga com Ensemble Méridien, Cappella Mediterranea, La Grande Chapelle i Mos Azimans. El 2013 ha cantat la Passió segons Sant Joan de J. S. Bach amb  l'Orquestra Simfònica del Vallès i Dido & Aeneas de Purcell amb l'Ensemble Méridien, entre altres projectes.

Entre els enregistraments en què ha participat destaquen el de la cantata Suspende infelice, del disc de la Xantria Tomàs Milas Godayol. Música religiosa (Musiepoca), i el disc Un ànima alemanya amb l'Ensemble Méridien (Brilliant Clàssics).

Laia Frigolé va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l'edició de 2014

 

ANNA ALÀS, mezzosoprano

Anna Alàs va néixer a Terrassa (Barcelona) on va iniciar la seva formació musical al Centre d'Educació Musical. Després de titular-se a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) fou membre de l’Operastudio de l'Staatstheater Nürnberg i posteriorment finalitzà un Màster en Lied i Oratori a la Hochschule für Musik Hanns Eisler de Berlín amb Anneliese Fried y Wolfram Rieger. Ha assistit a cursos magistrals amb Brigitte Fassbaender, Dietrich Fischer-Dieskau, Irwin Gage, Bernarda Fink, Thomas Quasthoff, Thomas Hampson, Malcolm Martineau, Emma Kirkby, Al Ayre Español... Entre els guardons que ha rebut destaquen els segons premis al Concurs Internacional de Lied Stuttgart i al Concurs d’òpera barroca P. A. Cesti.

Becada per la Humboldt Stiftung, La Caixa-DAAD i Caja Madrid. Ha actuat en destacats escenaris i festivals com ara el Palau de la Música Catalana, L'Auditori, Gran Teatre del Liceu de Barcelona, Teatre Lliure, Teatre Real de Madrid, Palau de l'Òpera de A Coruña, Staatsoper Berlin, Konzerthaus de Berlin i Karlsruhe, Festival de Música Antiga d’Innsbruck, Schubertiada de Vilabertran, Heidelberger Frühling, Ludwigsburger Schlossfestspiele,... Ha treballat sota la batuta de Renato Palumbo, Maurizio Benini, Thomas Hengelbrock, Víctor Pablo Pérez, Josep Pons i Diego M. Etxebarria, entre d'altres.

Paral·lelament al seu repertori de concert, ha interpretat els papers operístics de Diana (La Calisto), Donna Elvira (Don Giovanni), Rosina (Il barbiere di Siviglia), Rita (Rita), L’Enfant (L’enfant et les sortilèges), Kater (Der gestiefelte Kater), Simplicius (Simplicius Simplicissimus"... Ha enregistrat per a la Bayerische Rundfunk, WDR3, RTL, COM Ràdio, Catalunya Música, Radio Nacional de España-Radio Clásica, l’editorial Avenç (Premi Nacional de Cultura Popular), TV3 i la Televisió Internacional de Portugal.

Anna Alàs va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l'edició de 2012.

 

VÍCTOR SORDO, tenor

Víctor Sordo va néixer a Badajoz, on va començar els estudis musicals, més tard, va estudiar direcció de Cors a Sevilla, i va fer estudis vocals amb Isabel Álvarez, Miguel Bernal, Bart Vandewege, Lambert Climent, María Coronada, Jan Van Elsacker, Lluís Vilamajó i Kevin Smith.

Especialista en cant històric, fonamentalment oratori i òpera anterior al segle XVIII, ha debutat en els més prestigiosos escenaris d’Europa i els Estats Units, amb grups com Forma Antiqva, Le Concert des Nations, Hesperion XXI, Barrocade Israeli, Capilla Real de Madrid, Collegium Vocale Gent, Capella Reial de Catalunya, La Colombina, Arsys Bourgogne, Música Ficta, Barcelona Ars Nova, La Galanía, Ghislieri Consort, La Caravaggia, Les Talens Lyriques, Akademie für Alte Musik, Les Sacqueboutiers de Toulouse, Orquestra Barroca de Sevilla, Ensemble Zeffiro o Le Concert Lorraine, i molts més. Tot això amb grans artistes com Phillipe Herreweghe, Jordi Savall, Frans Brüggen, Lluís Vilamajó, Enrico Onofri, Alfredo Bernardini, Jean Tubéry, Giulio Prandi, Pierre Caó, Pedro Halffter, Michael Thomas, Kenneth Weiss, Aarón Zapico, Oscar Gershensohn, Fausto Nardi, Amaya Añúa i Manuel Coves.

També ha fet diversos enregistraments per a Ràdio i Televisió, i per a segells discogràfics com Deutsche Grammophon, Sony-Deutsche Harmonia Mundi, Alia Vox, Pentatone, Ánima e Corpo, Glossa, Vanitas, OBS-Prometeo, France Musique, ARTE, NDR, TV1, RN2 i Catalunya Radio, entre d'altres.

Víctor Sordo debuta al Festival de Torroella de Montgrí

 

PABLO ACOSTA, baix-baríton

Especialista en oratori, lied i òpera barroca, el baix-baríton Pablo Acosta Martínez obté la titulació superior de cant històric a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Hi treballa amb mestres com Marta Almajano o Lambert Climent i s’hi especialitza en interpretació del lied amb Arthur Schoonderwoerd i Francisco Poyato. Actualment estudia amb Carlos Chausson.

Seleccionat l’any 2008 com a membre de l’European Baroque Academie de Ambronay, compta amb una àmplia experiència com a part integrant de grups especialitzats en interpretació de música antiga, col·laborant activament amb els grups Al Ayre Español, Solistas del Coro Barroco de Andalucía, Qvinta Essencia La Hispanoflamenca, La Xantria o la Grande Chapelle, entre d’altres.

Pablo Acosta ha cantat en alguns dels festivals més importants d’Espanya i Europa, entre els quals cal destacar el Festival de Música Antiga d’Utrecht, Bach Festival Leipzig, Festspielhaus de Baden Baden, Festival de Besançon/Montfaucon, o els Festivals de Música Antiga de Sevilla, Úbeda/Baeza, Santander i Barcelona, sota la batuta de reconeguts directors com Eduardo López Banzo, Enrico Onofri, Vincent Dumestre, Gerard Lesne, Jean Tubéry, Diego Fasolis, Josep Vila o Andreas Spering.

Després d’actuar en prestigioses sales de concert, va ser escollit com a baix solista de la Generation Barroque 2014 amb Le Parlement de Musique i la direcció de Martin Gester. Ha actuat com a solista interpretant música italiana del segle xvii al Centre des Arts d'Enghien les Bains (París), dirigit per Gerard Lesne; música francesa del xvii, sota la direcció de Vincent Dumestre al Festival Internacional de Santander; La Passió segons Sant Joan de J. S. Bach a Saarlouis (Alemanya); i el Rèquiem de Mozart a la Llotja de Lleida i l’Auditori de Tarragona.

Com a cantant de lied ha interpretat recitals al Festival de Besançon/Montfaucon i un seguit de recitals centrats en el lied primerenc alemany amb pianoforte, que l'han portat al cicle de Capvespres Musicals al MNAC de Barcelona, al Petit Hestivau de Salardú i a Manresa.

Paral·lelament a la seva carrera de cantant, Pablo Acosta és titulat en viola de gamba pel Conservatori Professional de Música de Salamanca.  

Pablo Acosta debuta al Festival de Torroella.

 

JOSEP VILA, director

És un dels directors de cors més reconeguts de Catalunya i Espanya. La intensa tasca que du a terme en l’àmbit de la direcció coral i en el terreny compositiu li ha valgut un ampli reconeixement de la crítica i el públic. Des de l’any 1998 és director de l’Orfeó Català. Des del setembre del 2011 és director del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i des de l’any 2005 exerceix com a professor de direcció de cors a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Format amb Manuel Cabero, Lluís Vila, Pierre Cao, Laszlo Heltay, Josep Prats, Johan Duijck i especialment Eric Ericson, ha estat fundador i director durant setze anys del Cor Lieder Càmera de Sabadell, director de la Coral Càrmina de Barcelona i del Coro de Radiotelevisión Española.

També ha dirigit altres formacions com el Coro Nacional de España, Orfeón Donostiarra, Cor de l’Acadèmia Franz Liszt de Budapest, Coral Juvenil Nacional Simón Bolívar de Veneçuela, Orquesta de Radiotelevisión Española i Orquestra Simfònica del Vallès. Com a pedagog ha impartit cursos i classes magistrals a ciutats com Barcelona, Palma, Lleida, Múrcia, Ljubljana, Budapest, Caracas, Mendoza i Puerto Madryn (Argentina).

Josep Vila va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l'edició de 1998.

Generalitat de Catalunya
Generalitat de Catalunya
INAEM 2023
INAEM 2023
Diputació de Girona
Diputació de Girona
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Estartit
Estartit
Fundació Banc Sabadell
Fundació Banc Sabadell
Patronat Turisme
Patronat Turisme
Cultura i identitat
Cultura i identitat
illenc
illenc
SteinWay&Sons
SteinWay&Sons
Jorquera Pianos
Jorquera Pianos
Club Nàutic Estartit
Club Nàutic Estartit
aie
aie
Gisela Graham
Gisela Graham