Butlletí de notícies

Subscriu-t’hi i rebràs informació sobre el què fem.

SUBSCRIU-T’HI

×
Laia Frigolé i Alfredo Bernardini
Laia Frigolé i Alfredo Bernardini
L'Acadèmia 1750 amb la soprano Laia Frigolé i el director i oboista Alfredo Bernardini
L'Acadèmia 1750 amb la soprano Laia Frigolé i el director i oboista Alfredo Bernardini
L'Acadèmia 1750 amb el director i oboista Alfredo Bernardini
L'Acadèmia 1750 amb el director i oboista Alfredo Bernardini
Comparteix
< Tornar

Acadèmia 1750

Laia Frigolé, soprano | Alfredo Bernardini, director

Finalitzat
2014

29-53 

Programa

Francisco José de Castro: Concerto accademico a quattro en sol major / Antonio Caldara: «Vanne, vivi, godi, regna» i «Così la navicella» de l’òpera Scipione nelle Spagne / Emanuele Rincon d’Astorga: Simfonia de Dafni / Andrea Stefano Fioré: «Tale incauto è l’usignolo» de l’òpera Zenobia in Palmira / Tomaso Albinoni: Concert núm. 2 per a oboè, cordes i baix continuo en re menor, Op. 9 / Johann Sebastian Bach: Cantata O holder Tag, erwuenschte Zeit BWV 210

Presentació

L’òpera d’estil italià va entrar a Catalunya de la mà de l’Arxiduc Carles d’Àustria. Les obres d’Antonio Caldara, Emanuele Rincon d’Astorga o Andrea Stefano Fiore es representaven a la seva luxosa cort barcelonesa. L’Acadèmia 1750, l’Orquestra Barroca del Festival de Torroella, inaugura la programació amb una selecció de fragments d’aquestes obres que fa 300 anys es representaven a Barcelona. 

Producció del Festival de Torroella de Montgrí

Concert commemoratiu del Tricentenari 1714

 

Biografies

ACADÈMIA 1750, ALFREDO BERNARDINILAIA FRIGOLÉ

ACADÈMIA 1750

Amb la finalitat de proporcionar al Festival de Torroella de Montgrí un instrument orquestral propi, l’any 2006 va néixer l’Orquestra Barroca del Festival de Torroella de Montgrí. Aquest projecte va sorgir de l’encontre de l’antiga orquestra La Principessa Filosofa i l’aposta del festival per a la creació d’una formació musical pròpia. La presentació es va materialitzar l’any 2006 amb la interpretació, per primera vegada a Catalunya, de l’oratori El deure del Primer Manament, KV 35, de Mozart, sota la direcció de Marek Stryncl. A partir de llavors l’orquestra ha anat desplegant diferents projectes al costat de destacades personalitats del món de la interpretació amb criteris històrics com Ottavio Dantone (Juditha Triumphans), Alfredo Bernardini (L’Sturm und Drang o la gènesi del romanticisme germànic) o Paul Goodwin (Una Gala Händel). 

Els components de l’Acadèmia 1750 són músics especialitzats en el camp de la interpretació històrica i mantenen en comú l’interès per aprofundir en el camp dels instruments originals. Els seus membres formen part de coneguts projectes orquestrals com Le Concert des Nations, Les Musiciens du Louvre, Concerto Köln, Al Ayre Español, El Concierto Español... 

Amb la presentació del seu primer CD, un enregistrament en viu de l’oratori Juditha Triumphans, realitzat a Lugo el maig de 2008, l’orquestra va canviar la seva denominació i va convertir-se en l’Acadèmia 1750-Orquestra Històrica del Festival de Torroella. Amb aquesta denominació va presentar el 2009 el seu segon CD dedicat a les Simfonies de Carles Baguer (Columna Música), que ha obtingut un gran èxit de crítica.  
La internacionalització de l’Acadèmia 1750 va iniciar-se el setembre de 2009 amb una interpretació de l’oratori Juditha Triumphans a l’església de Sant Giovanni in Bragora de Venècia amb motiu de la participació de Catalunya a la Biennale d’Art de Venècia. 

En aquests anys l’orquestra ha tingut l’oportunitat de treballar amb destacades solistes vocals com ara Isabel Rey, Núria Rial, Emanuela Galli, José Maria Lo Monaco, Gemma Coma-Alabert, Lola Casariego, Monica Piccinini, Marta Infante o María Hinojosa, entre d’altres. 

En el si de l’orquestra s’han desenvolupat diferents conjunts de música de cambra adscrits al projecte de l’Acadèmia 1750 com ara els conjunts Movimento Arioso, Doppler Ensemble i Aoteaoroa Baroque. 

El 2013 l'orquestra va inaugurar l'Auditori Espai Ter de Torroella de Montgrí, seu del Festival de Torroella

Des de la seva creació el 2006, l’Acadèmia 1750 ha actuat en cada edició del Festival de Torroella i el 2013 com a Artista Principal Convidada.

 

ALFREDO BERNARDINI, director

 Nascut a Roma el 1961, Alfredo Bernardini es traslladà a Holanda el 1981 per a especialitzar-se en oboè barroc i música antiga, allà estudià amb mestres com Bruce Haynes i Ku Ebbinge. El 1985 entrà a formar part de l’Orquestra Barroca de la Unió Europea el primer any de la seva  creació. El 1987 obtingué el seu diploma de solista al Real Conservatori de La Haia.

 Ha participat en concerts arreu d’Europa, Estats Units, Japó, la Xina, Israel, Egipte, Sudamèrica i Austràlia, tant com a membre com a solista convidat de prestigioses orquestres barroques com ara Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburger Barockorchester, The English Concert, Bach Collegium Japan i Amsterdam Baroque Orchestra entre d’altres. El 1989 fundà l’ensemble Zefiro junt amb els germans Paolo i Alberto Grazzi, una formació en la qual els instruments de vent tenen un paper predominant. Ha participat en més de 100 enregistraments discogràfics. El seu CD amb els concerts per a oboè de Vivaldi va ser premiat amb el Cannes Classic Award el 1995.

 El 1999 va dirigir al grup Zefiro en un documental sobre Antonio Vivaldi per la televisió belga. A més de dirigir Zefiro en la formació orquestral, ha estat director convidat d’orquestres barroques a Itàlia, Espanya, França, Portugal, Alemanya, Austràlia i també de l’European Union Baroque Orchestra en una gira per la Xina, Alemanya i Espanya, el novembre de 2001. Les seves investigacions sobre la història dels instruments de vent es troben recollides en diversos articles publicats per revistes internacionals especialitzades.

Des de 1992 és professor del Conservatori d'Amsterdam i des de 2002 de l’Escola Superior de Música de Catalunya. És també professor convidat d'altres conservatoris i cursos d’estiu a Itàlia, França, l’Estat espanyol, Portugal, Alemanya, Àustria, Israel i Estats Units, entre d’altres.

Alfredo Bernardini va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l’edició de 2008 i hi tornà en la de 2009

 

LAIA FRIGOLÉ, soprano

Neix a Girona el 1978. És llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Girona i titulada superior en solfeig i en piano pel Conservatori Superior de Música del Liceu i CNR de perpinyà. Es titulà en Cant Històric a l’Escola Superior de Música de Catalunya en 2009, on estudià amb Marta Almajano. Des del 2009 és alumna de la mezzosoprano Mireia Pintó. Del 2007 al 2009 gaudí d'una beca d’Excel·lència de la Fundación Victoria de los Ángeles. El 2014, guanyà la BecaBach de Bach Zum Mitsingen.

Ha fet masterclasses amb cantants especialitzats en música antiga com Nancy Argenta, Lynn Dawson, Kurt Widmer, Gerd Türk, Marius van Altena, Kurt Widmer, Carlos Mena i Rosa Domínguez. Ha participat en diversos projectes formatius europeus: l’Académie Concert d’Ambronay, la Géneration Baroque de Le Parlement de Musique (França) i La Nuova Fabbrica dell'Opera Barocca (Itàlia). Formà part de la III Acadèmia de Formació professional, de Recerca i d’Interpretació musical (2013), sota la direcció de Jordi Savall, amb concerts a l’Auditori de Barcelona i el Palais Royal de Versalles.

Ha sigut membre del cor Vozes de Al Ayre Español i ha col·laborat amb Le Choeur de Chambre de Namur, amb qui ha enregistrat dos discs per Ambronay Éditions (2010, 2012) sota la direcció de Leonardo García-Alarcón.

Com a solista, ha cantat sota la direcció de Leonardo García-Alarcón (Capella Mediterranea), Chiara Banchini, Luca Pianca (Ensemble Claudiana), Lorenzo Coppola, Jéan Tubery, Martin Gester, Xavier Puig (Orquestra Simfònica del Vallès), Jordi Mora (Orquestra de Cambra de Vic), entre d’altres, la qual cosa l'ha portat per escenaris d'Espanya i pels festivals de música antiga més prestigiosos d’Europa. El 2009 cantà de solista la cinquena simfonia de Mahler amb l’Orquesta de Solistas Presjovem en una gira per Espanya. Formant duet amb la pianista Lamia Bensmail, ha cantat en auditoris de Girona, Madrid, Palma de Mallorca o Lleida, entre d’altres. Ha cantat de solista amb diverses orquestres (Teatre Instrumental, Incontro Fortunato, Orquestra de Cambra del Vallès, Orquestra de Cambra de Vic...). Com a membre de l’Ensemble Méridien va cantar al Festival d’Ambronay 2011 (Ensemble Méridien va ser-ne grup resident) i al Fabulous Fringe d’Utrecht (van ser escollits Premi del Públic). Col·labora regularment com a solista amb el grup de música medieval Canto Coronato, amb Vespres d’Arnadí, La Grande Chapelle i Ensemble Athenea, entre d’altres.

Ha estat la solista del Cantània Ha passat un àngel, de la compositora Mariona Vila, un projecte de L’Auditori de Barcelona en gira el 2013 (més de 30 representacions per Espanya). En el 2013 ha cantat la Passió segons Sant Joan de J. S. Bach amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i Dido & Aeneas de Purcell amb l’Ensemble Méridien, entre d’altres projectes.

En l’apartat d’enregistraments, participà en el cd col·lectiu Victoria de los Ángeles canta a Nin (2009). El 2012 enregistrà la cantata Suspende infelice dins el disc de la Xantria Tomàs Milas Godayol. Música religiosa (Musiepoca) i el disc Una ànima alemanya amb Ensemble Méridien (Brilliant).

Laia Frigolé debuta al Festival de Torroella

Generalitat de Catalunya
Generalitat de Catalunya
INAEM 2023
INAEM 2023
Diputació de Girona
Diputació de Girona
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Estartit
Estartit
Fundació Banc Sabadell
Fundació Banc Sabadell
Patronat Turisme
Patronat Turisme
Cultura i identitat
Cultura i identitat
illenc
illenc
SteinWay&Sons
SteinWay&Sons
Jorquera Pianos
Jorquera Pianos
Club Nàutic Estartit
Club Nàutic Estartit
aie
aie
Gisela Graham
Gisela Graham