Butlletí de notícies

Subscriu-t’hi i rebràs informació sobre el què fem.

SUBSCRIU-T’HI

×
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Sona Bach
Sona Bach
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Acadèmia 1750
Comparteix

Acadèmia 1750 | Núria Rial | Xavier Sabata| Enrico Onofri

Núria Rial, soprano | Xavier Sabata, contratenor | Enrico Onofri, concertino-director

Divendres 19 de juliol | 22:00 h
Finalitzat
2013

De 24 a 46 €

Programa

Emanuele Rincon d’Astorga: Obertura de Dafni / Georg Friedrich Händel: «Caro amico amplesso!», de l’òpera Poro, re dell’Indie, HWV 28 / Antonio Vivaldi: «Sol da te», de l’òpera Orlando furioso, RV 728 / Georg Friedrich Händel: «V’adoro, pupille», de l’òpera Giulio Cesare in Egitto, HWV 17 / «Addio!, Mio caro bene», de l’òpera Teseo, HWV 9 / Antonio Vivaldi: Concerto en do major per a cordes i baix continuo RV114 / Concerto per a flauta, oboe, dos violins i baix continuo RV87 / Nicola Porpora: «Odi spietato numi-Tu spietato non farai», de l’òpera Ifigenia in Aulide / Antonio Vivaldi: «Lo seguitai felice», de l’òpera L’olimpiade / Concerto en sol menor per a violí, cordes i baix continuo, Op.VIII n.8 / Georg Friedrich Händel:  «Io t’abbraccio», de l’òpera Rodelinda, HWV 19

Presentació

La creació el 2006 de l’Orquestra Barroca del Festival de Torroella va significar una fita musical que aquest any posem de relleu convertint l’Acadèmia 1750 en el principal artista convidat de la 33a edició del festival i en la protagonista de l'històric concert inaugural de l’Auditori Espai Ter. Amb la soprano Núria Rial, el contratenor Xavier Sabata i sota la direcció d’Enrico Onofri, l’Acadèmica 1750 ens oferirà un programa amb una selecció d’algunes de les millors àries i duos de bravura de les òperes de Händel i Vivaldi.

Biografies

ACADÈMIA 1750 | ENRICO ONOFRI | NÚRIA RIAL | XAVIER SABATA

Acadèmia 1750

Amb la finalitat de proporcionar al Festival de Torroella de Montgrí un instrument orquestral propi, l’any 2006 va néixer l’Orquestra Barroca del Festival de Torroella de Montgrí. Aquest projecte va sorgir de l’encontre de l’antiga orquestra La Principessa Filosofa i l’aposta del festival per a la creació d’una formació musical pròpia. La presentació es va materialitzar l’any 2006 amb la interpretació, per primera vegada a Catalunya, de l’oratori El deure del Primer Manament, KV 35, de Mozart, sota la direcció de Marek Stryncl. A partir de llavors l’orquestra ha anat desplegant diferents projectes al costat de destacades personalitats del món de la interpretació amb criteris històrics com Ottavio Dantone (Juditha Triumphans), Alfredo Bernardini (L’Sturm und Drang o la gènesi del romanticisme germànic) o Paul Goodwin (Una Gala Händel). 

Els components de l’Acadèmia 1750 són músics especialitzats en el camp de la interpretació històrica i mantenen en comú l’interès per aprofundir en el camp dels instruments originals. Els seus membres formen part de coneguts projectes orquestrals com Le Concert des Nations, Les Musiciens du Louvre, Concerto Köln, Al Ayre Español, El Concierto Español... 

Amb la presentació del seu primer CD, un enregistrament en viu de l’oratori Juditha Triumphans, realitzat a Lugo el maig de 2008, l’orquestra va canviar la seva denominació i va convertir-se en l’Acadèmia 1750-Orquestra Històrica del Festival de Torroella. Amb aquesta denominació va presentar el 2009 el seu segon CD dedicat a les Simfonies de Carles Baguer (Columna Música), que ha obtingut un gran èxit de crítica.  
La internacionalització de l’Acadèmia 1750 va iniciar-se el setembre de 2009 amb una interpretació de l’oratori Juditha Triumphans a l’església de San Giovanni in Bragora de Venècia amb motiu de la participació de Catalunya a la Biennale d’Art de Venècia. 

En aquests anys l’orquestra ha tingut l’oportunitat de treballar amb destacades solistes vocals com ara Isabel Rey, Núria Rial, Emanuela Galli, José Maria Lo Monaco, Gemma Coma-Alabert, Lola Casariego, Monica Piccinini, Marta Infante o María Hinojosa, entre d’altres. 

En el si de l’orquestra s’han desenvolupat diferents conjunts de música de cambra adscrits al projecte de l’Acadèmia 1750 com ara els conjunts Movimento Arioso, Doppler Ensemble i Aoteaoroa Baroque. 

Des de la seva creació el 2006 ha actuat en cada edició del Festival de Torroella.

 

Enrico Onofri, director

Nascut a Ràvenna (Itàlia), Enrico Onofri va iniciar la seva carrera amb una invitació de Jordi Savall per convertir-se en concertino de la Capella Reial de Catalunya. Aviat va començar a treballar amb grups com Concentus Musicus Wien, Ensemble Mosaïques i Concerto Italià. Des de 1987 és concertino i solista de Il Giardino Armonico. La seva carrera com a director va començar el 2002 com a conseqüència dels seus èxits de crítica, i va rebre invitacions d’orquestres i festivals de tota Europa i del Japó. Des de 2005 és el director principal de Diví Sospiro (orquestra barroca amb residència al Centre Cultural de Belem, a Lisboa). Ha fundat el grup Imaginarium per a la interpretació del repertori barroc italià per a violí. 

Enrico Onofri ha actuat a les sales de concert més importants del món –Musikverein i Konzerthaus de Viena, Mozarteum de Salzburg, Concertgebouw d’Amsterdam, Teatre Sant Carlo de Nàpols, Carnegie Hall de Nova York, Wigmore Hall i Barbican Hall de Londres, Thèâtre du Champs Elysées, Thèâtre du Châtelet de París, Auditori Nacional de Madrid, Oji Hall de Tòquio, Colón de Buenos Aires, entre d'altres– i amb músics com Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt, Christophe Coin, Cecilia Bartoli, Katia & Marielle Labèque... 

Ha gravat un gran nombre de CDs per a importants discogràfiques (Teldec, Decca, Astrée, Winter&Winter, Opus111, Virgin, Zig Zag Territoires, Nichion...), molts dels quals han estat guardonats amb prestigiosos premis internacionals –Grammophone Award, Grand Prix des Discophiles, Echo-Deutsche Schallplattenpreis, Premi Caecilia, Premi Fondazione Cini de Venècia, La Nouvelle Academie du Disque i nombrosos Diapason d’Or, Choc de la Musique i 10 de Répertoire–. Des de 2000, Enrico Onofri és professor de violí barroc i d’interpretació de música barroca al Conservatori Bellini de Palerm i ha estat convidat, tant a Itàlia com a la resta d’Europa, per oferir classes magistrals.

Debuta com a director al Festival de Torroella.

 

Núria Rial, soprano

Formada musicalment a Catalunya, on va cursar els graus professionals de cant i piano, Núria Rial es va traslladar el 1998 a Suïssa per ampliar la seva formació amb el professor Kurt Widmer a la Musik-akademie der Stadt Basel, on va obtenir el diploma de solista. Ben aviat, la soprano començà a compaginar els estudis amb actuacions cada vegada més nombroses, tant a Espanya com a la resta d’Europa, i va poder conèixer músics i directors com René Jacobs, Giovanni Antonini, Fabio Bonizzoni, Pierre Cao, Attiglio Cremonesi i orquestres com Kammerorchester Basel, Orchester des Schola Cantorum Basiliensis, Zürcher Kammerorchester, Concerto Köln, Camerata Köln, Les Cornets Noirs, La Fenice, Arpeggiata, Akademie für Alte Musik Berlin.

La música del renaixement i del barroc sempre ha ocupat un espai predominant en l’activitat de Núria Rial, però també sovint actua amb repertoris del classicisme, romanticisme i principis del segle XX, en aquest àmbit ha cantat amb directors com Antoni Ros-Marbà, Salvador Mas, Howard Griffiths, Thomas Hengelbrock, i amb orquestres com la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, la Bayersiche Rundfunk München, Kammerorchester München, Kammerorchester Zürich, English Concert, entre d’altres. En el camp de l’òpera, ha actuat en els teatres d’Innsbruck, La Monnaie de Brussel·les, Staatsoper Unter den Linden de Berlín, Thèâtre des Champs Elisées de París, Theater Basel, Carlo Felice de Genova i a l’òpera de Ginebra.

Ha enregistrat pels segells discogràfics Sony BMG, Harmonia Mundi, Glossa, Alpha, Mirare, OEHMS Classics i ha obtingut excel·lents crítiques. Molts dels seus concerts han estat enregistrats per la ràdio per cadenes com Radio Nacional de España, Catalunya Música, Bayerischer Rundfunk, Schweizer Radio DRS2 (Suïssa), ORF1 (Àustria), RAI (Itàlia), entre d’altres, i algunes de les seves actuacions han estat retransmeses pels canals televisius Arte y Mezzo.

Va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l’edició de 2002 i hi ha tornat en les de 2004, 2005 i 2009 com Artista Principal Convidada.

 

Xavier Sabata, contratenor

Nascut a Avià (Barcelona), Xavier Sabata va estudiar art dramàtic a l'Institut del Teatre de Barcelona i paral·lelament va cursar estudis superiors de saxofon. Els seus inicis professionals estan associats a l’activitat teatral, però durant aquesta època va sentir una intensa necessitat de canvi de disciplina artística que el va portar a estudiar cant. Entre els anys 2002 i 2006 va estudiar al departament de música antiga de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb Marta Almajano i va completar la seva formació a Alemanya a la Hochshule für Musik de Karlsruhe amb Hartmut Höll i Mitsuko Shirai. Ha participat en classes magistrals de Montserrat Figueres, Richard Leavit i Christoph Prégardien.

La seva fructífera col·laboració amb el director d’orquestra William Christie i el seu conjunt Les Arts Florissants va començar a Lió amb una producció de L’incoronazione di Poppea de Monteverdi i va continuar amb les òperes de Stefano Landi Il Sant’Alessio i de Cavalli La Didone. Xavier Sabata col·labora amb nombrosos conjunts d’instruments originals com Europa Galant, l’Orquestra Barroca de Venècia, Al Ayre Español, El Concierto Español i l’Orquestra Barroca de Sevilla. Entre el directors d’orquestra amb els qui ha treballat cal destacar Fabio Biondi, René Jacobs, Jordi Savall, Alan Curtis, Gabriel Garrido, Andrea Marcon, Ivor Bolton, Harry Bicket i Christopher Moulds.

Ha cantant en importants sales de concerts i teatres d’Europa com el Théâtre des Champs-Élysées de París, la Fenice de Venècia, el Teatro Real de Madrid, el Gran Teatre del Liceu de Barcelona, Palau de la Musica Catalana, La Fenice de Venecia, l’Opera de Lausanne, el Gran Teatre de Ginebra, el Teatre an der Wien de Viena o la Sala Txaikovski de Moscou i ha participat en prestigiosos festivals com el d’Aix-en-Provence, el Festival de Música Antiga d'Innsbruck, el Festival d’Ambronay o el Festival Händel d’Halle a Alemanya.

En el curs de la temporada 2012-2013, Xavier Sabata ha participat a l’enregistrament de dues òperes: per Virgin Classics/EMI interpreta el personatge de Anassandro a L’Oracolo in Messenia de Vivaldi, i per DECCA canta el rol de Tassile de l'Alessandro de Händel. Aquest 2013 ha publicat al segell Aparte Bad Guys, un recital amb una selecció dels millors "dolents" de les òperes de Händel.

Debuta al Festival de Torroella.

 

Diputació de Girona
Diputació de Girona
Generalitat de Catalunya
Generalitat de Catalunya
INAEM 2019
INAEM 2019
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Estartit
Estartit
Fundació Banc Sabadell
Fundació Banc Sabadell
AC/E
AC/E
Patronat Turisme
Patronat Turisme
Cultura i identitat
Cultura i identitat
illenc
illenc
SteinWay&Sons
SteinWay&Sons
Jorquera Pianos
Jorquera Pianos
Club Nàutic Estartit
Club Nàutic Estartit
aie
aie
urbaser
urbaser
Gisela Graham
Gisela Graham
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR