28/04/2023

El Jazz Festival l’Estartit, cita imperdible del jazz a la Costa Brava

Festival de jazz de referència a la Costa Brava, el Jazz Festival l’Estartit enceta una nova edició, la vuitena, carregada de bona música en el marc privilegiat del passeig del Molinet, amb vistes a les illes Medes. Vuit concerts en quatre dies, del 20 al 23 de juliol, que reuniran alguns dels noms més destacats del gènere, com el virtuós del contrabaix i cantant Avishai Cohen, que presentarà el seu nou projecte, Iroko, el referent del jazz vocal masculí Kurt Elling o el premiat baixista i cantant camerunès Richard Bona.

La directora del Jazz Festival l’Estartit, Montse Faura, explica que la programació manté l’equilibri entre els artistes emergents i els consolidats, amb un format de 4 dies amb concerts dobles. És un cartell que ret homenatge a les veus i instruments de tessitura greu evocant la imatge i la bellesa que trobem a les profunditats del mar. Un programa on la veu acompanya aquests instruments d’una manera explícita. Ens il·lusiona poder recuperar finalment a Richard Bona, a qui havíem programat el 2021, edició que es va haver de cancel·lar per la pandèmia, a qui teníem moltes ganes d’escoltar a l’Estartit”.

Faura destaca l’espai privilegiat on se celebra el Jazz Festival l’Estartit. “Tenim un dels escenaris mediterranis més prodigiosos i bells. Així ens ho fa saber tothom que trepitja l’espai del passeig del Molinet i el públic que assisteix als concerts”, afirma la directora de la programació. Un escenari principal al mig de la natura amb una graderia desmuntable amb més de 600 butaques i un servei de restauració amb productes de proximitat triat amb cura. Però aquest escenari no és obstacle perquè vulguem integrar nous espais de l’Estartit al Festival i un exemple daixò serà l’obertura d’aquesta vuitena edició amb un concert al terrat de la Confraria dels Pescadors de l’Estartit amb els Hip Horns Brass Collective”.

La inauguració del 8è Jazz Festival l'Estartit, dijous 20 de juliol, tindrà com a protagonistes quatre músics excepcionals que es reuneixen per presentar Universos. El contrabaixista Javier Colina, el saxofonista Perico Sambeat, el bateria Marc Miralta i el pianista Albert Sanz es trobaran a l’escenari del passeig del Molinet per posar en comú els seus universos musicals i junts crear-ne de nous. A la tarda, els Hip Horns Brass Collective donaran el tret de sortida al Festival al terrat de la Confraria dels Pescadors de l’Estartit (Passeig Marítim 1, just a l’inici del passeig del Molinet) amb el seu explosiu i enèrgic còctel musical que combina hip-hop, jazz, gòspel, funk i rhythm-and-blues.

La segona jornada, divendres 21 de juliol, tindrà finalment com a protagonista el guanyador d’un Grammy Richard Bona, baixista, percussionista i cantant nascut a Camerun que fusiona en la seva música el jazz amb els ritmes africans. Bona havia de fer el seu debut al Festival en l’edició de 2021, que va haver de cancel·lar-se a causa de la pandèmia. A la tarda, l’emergent trombonista i compositora Alba Pujals es presentarà amb el seu quintet per oferir al públic el seu primer treball discogràfic, Apologia, gravat entre 2020 i 2021 a Barcelona i Nova York.

La tercera jornada, dissabte 22 de juliol, tindrà com a protagonista un vell conegut del Festival el contrabaixista i cantant israelià Avishai Cohen, que es va presentar per primera vegada en el Jazz Festival l’Estartit el 2014. Ara torna amb la seva banda per presentar el seu últim treball, Iroko, una màgica i vibrant rumba afrocaribenya. A la tarda, la Ramon Cardo TM Collective, integrada per un grup de músics vinculats al Taller de Músics, es presenta al Jazz Festival l’Estartit amb un programa d’arranjaments originals de la música de Wayne Shorter, Freddie Hubbard, John Coltrane, Horace Silver i Donald Byrd, a més d’una sèrie de temes propis.

L’última jornada del Jazz Festival l’Estartit, diumenge 23 de juliol, presenta un dels millors cantants de jazz masculins de l’actualitat, Kurt Elling, que arriba a l’Estartit amb el guitarrista Charlie Hunter per presentar el seu treball conjunt SuperBlue, amb el qual exploren un so funk i soul sofisticat en un conjunt de noves cançons i versions innovadores de composicions de Wayne Shorter, Freddie Hubbard o Cody Chesnutt. A la tarda, la jove violinista i cantant Èlia Bastida presentarà el seu disc d’homenatge a un dels grans violinistes de jazz del segle XX: Tribute to Stéphane Grappelli.

L’oferta diària de dos concerts pel preu d’una entrada és un dels segells distintius del Jazz Festival l’Estartit. “El concert doble aporta que les vetllades de cada dia siguin una festa única, amb una doble mirada artística, que permet alhora donar visibilitat als joves artistes emergents o propostes de nova creació compartint escenari amb artistes internacionals i consolidats”.

Es mantenen els preus assequibles dels concerts dobles, 35€ per vetllada, excepte la jornada inaugural, 25€. “El Jazz Festival l’Estartit l’organitza Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí, una entitat sense ànim de lucre, que recull en els seus estatuts la implementació de polítiques d’accessibilitat a la música i democratització de la cultura. A més, tenim molt present la diversitat de públics”, assenyala Montse Faura, directora del Festival.

Les entrades del Jazz Festival l’Estartit estan a la venda des del divendres 28 d’abril a la web del Festival, www.jazzestartit.cat

np8jazzfestivalestartitcat.pdf