19/07/2022

El swing del gypsy jazz de Biel Ballester obre dijous el 7è Jazz Festival l’Estartit

El Jazz Festival l’Estartit torna amb el millor jazz a la Costa Brava aquest estiu. Del 21 al 24 de juliol, l’espai privilegiat de la Punta del Molinet tornarà a ser l’escenari d’inoblidables nits de jazz amb 8 concerts concentrats en 4 jornades. El mallorquí Biel Ballester, acompanyat pel violinista francès Thomas Kretzschmar, omplirà de swing la jornada inaugural amb gypsy jazz, un estil creat la dècada de 1930 pel guitarrista belga Django Reinhardt amb la influència del jazz americà i la complicitat del violinista Stéphane Grappelli. Al Di Meola, Stacey Kent i Mulato seran els caps de cartells de les altres tres jornades, que tindran com a preàmbul l’actuació a les 20h de joves promeses del jazz de Catalunya: Irene Reig, Joan Mar Sauqué, Alba Careta i Eva Fernández.

Amb la voluntat d’aconseguir complir els 17 objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) del full de ruta global per avançar en el desenvolupament sostenible fixat per Nacions Unides en l’Agenda 2030, el Jazz Festival l’Estartit ha volgut en aquesta 7a edició buscar la paritat en els caps de cartell dels 8 concerts, quatre dels quals protagonitzats per dones: Stacey Kent, Irene Reig, Alba Careta i Eva Fernández.

L’aposta pel talent emergent de les noves generacions, que forma part de l’ADN de Joventuts Musicals de Catalunya en totes les seves programacions, també és present en el Jazz Festival l’Estartit, que en els concerts de tarda (20h) presenta quatre joves promeses del jazz, les saxofonistes Irene Reig i Eva Fernández, i els trompetistes Alba Careta i Joan Mar Sauqué.

Sorgit de l’Escola Municipal de Música de Torroella de Montgrí, Joan Mar Sauqué és un prometedor trompetista que des de la seva presentació al Jazz Festival l’Estartit Joventuts Musicals de Torroella ha acompanyat en el seu desenvolupament i actualment és artista resident de l’entitat. Tots quatre artistes presenten els seus últims projectes discogràfics amb què ja s’estan fent un lloc en l’escena actual del jazz. El Festival aposta per artistes emergents per apropar al públic aquest gènere amb “l’energia fresca, captadora i infinita” que desprenen els joves músics, assegura la directora del Jazz Festival l’Estartit, Montse Faura.

DIJOUS, 21 DE JULIOL

El guitarrista mallorquí Biel Ballester liderant el seu trio i acompanyat pel violinista francès Thomas Kretzschmar serà l’encarregat d’inaugurar la 7a edició del Jazz Festival l’Estartit (22h). Després de la cancel·lació del seu concert en l’edició del 2019 a causa de la pluja, Ballester torna a l’escenari privilegiat de la Punta del Molinet, on havia exhaurit les entrades. El jazz manouche, un estil de swing creat a la dècada de 1930 pel guitarrista belga Django Reinhardt amb influència el jazz americà i al qual ell aporta tocs mediterranis, serà l’eix principal del seu programa. A les 20h, presentarà el seu primer disc una de les representants més destacades de la nova generació catalana de músics de jazz. Irene Reig, liderant el seu trio, oferirà al públic Mira (The Changes, 2021), un treball que conté vuit composicions i en què combina la composició amb reinterpretacions pròpies dels clàssics del bop i el hardbop, com Duke Ellington i Richards Rodgeers.

DIVENDRES, 22 DE JULIOL

El pare de l’Ethio jazz, Mulatu Astatke, serà el protagonista de la segona jornada del Jazz Festival l’Estartit (22h). En format d’octet, Astatke farà un repàs de la seva llarga trajectòria en què ha desenvolupat el seu particular estil de fer jazz adoptat per molts seguidors arreu del planeta. El vibrafonista presentarà a la Punta del Molinet un programa rítmic i acolorit, combinant melodies mil·lenàries i música clàssica occidental amb ritmes funk llatins i afro. A les 20h, el jove trompetista empordanès Joan Mar Sauqué tornarà al Jazz Festival l’Estartit per presentar en primícia el que serà el seu quart disc. Sauqué, que ja va participar en l’edició del 2016 i en diversos concerts a l’Estartit en el marc de la programació tardor-hivern-primavera, torna ara amb una selecció que parteix del jazz de la dècada de 1940 i 1950 per elaborar els seus propis temes, explorant amb sonoritats entre el cool i el hardbop.

DISSABTE, 23 DE JULIOL

Al Di Meola, un dels millors guitarristes del món del jazz i un destacat i prolífic compositor, liderarà la tercera jornada del festival (22h). Amb més de 20 discos enregistrats, Meola ha estat una peça clau per la regeneració del llenguatge del jazz, i enguany es presentarà a la Punta del Molinet en format de trio acústic. A les 20h, Alba Careta Group presentarà Alades, el seu segon disc. En aquest nou treball, que ja ha girat per escenaris com l’Eivissa Jazz Festival, el Jazz Palacio Real a Madrid, el Festival Montijazz a Còrdova, el Jazzaldia a Donostia i el Jazz I Am a Barcelona, la jove trompetista catalana recull les seves últimes composicions inspirades en les vivències dels seus anys a Holanda.

DIUMENGE, 24 DE JULIOL

La 7a edició del Jazz Festival l’Estartit culminarà amb la veu de l’estatunidenca Stacey Kent (22h). Considerada una de les grans dames actuals del jazz, Kent presentarà el seu últim disc, Songs from other places, un nou treball en què explora el lloc, la pertinença i el poder transformador dels viatges. La cantant combinarà peces de Paul Simon, Antonio Carlos Jobin, Kurt Weill-Ira Gershwin, Lennon-McCartney, Stevie Nicks, Raymond Lévesque i Jim Tomlinson. A les 20h, la saxofonista i cantant barcelonina Eva Fernández presentarà el seu segon disc, Sola. Amb aquesta nova entrega, Fernández s’estrena com a lletrista, inspirada per la idea d’intentar enviar-se un missatge a ella mateixa a través de la música. La cantautora combina estils com el jazz, la cançó d’autor o el bolero.

Els vuit concerts, concentrats en quatre vetllades, les entrades de les quals oscil·len entre 22 i 30 euros, tindran com a escenari l’espai privilegiat de la Punta del Molinet. Un espai que comptarà amb una acurada zona de restauració amb barra de bar i food trucks al Passeig del Molinet. La terrassa que ofereix el festival convidarà el públic a seure davant d’una de les vistes més boniques de les Illes Medes.