24/08/2020

El Festival de Torroella tanca el preludi de la celebració del seu 40è aniversari exhaurint entrades

El Festival de Torroella de Montgrí va treballar per buscar alternatives després que la pandèmia de la COVID-19 impedís que la programació extraordinària prevista per a celebrar la seva 40a edició es pogués celebrar i, descartades dues opcions més, finalment el mes de maig es va decidir celebrar la 40a edició durant tot un any, del 23 de juliol de 2020 fins a finals d'agost de 2021. Els cinc concerts celebrats aquest estiu han estat el preludi d'una programació que s'ha de completar l'estiu que ve i que fins aleshores, anirà salpicada d'actes que s'adaptaran en cada moment a les condicions de seguretat sanitàries marcades per les autoritats.

Montse Faura, directora del Festival, afirma sentir "un agraïment immens per aquesta obertura del 40è Festival de Torroella de Montgrí envoltada de professionalitat i humanitat". "La connexió que s'ha establert entre els artistes i el públic ha sigut d'una alta sensibilitat afegida, on en cada vetllada s'ha creat una atmosfera única i extraordinària", remarca.

Faura afegeix: "El desig irrenunciable d'escoltar música en directe ha fet exhaurit les entrades de tots els concerts programats. El compromís i la responsabilitat de cadascuna de les persones de l'equip de producció ha dut a executar el protocol de les mesures de seguretat sanitàries amb molta rigorositat i exigència sense haver-se produït cap incidència i garantint un entorn segur. I tot això només ha estat el preludi de tot el que ha d'arribar en la celebració del 40è aniversari del Festival de Torroella".

Tots els concerts han tingut aforaments limitats a un terç de la capacitat de l'espai on s'han celebrat, s'ha escalonat les entrades i sortides dels espectadors per evitar aglomeracions, s'ha pres la temperatura al públic a l'entrada i a la sortida dels concerts, i s'ha informat a tots els espectadors de les condicions sanitàries que s'aplicaven en cada concert enviat un correu al públic la vigília de cada actuació.

"Teníem clar que no podíem silenciar la música, que calia trobar formes i fórmules per seguir", explica Montse Faura. "40 anys de Festival bé mereixen ser valorats, per haver-hi arribat i per haver-ho fet amb una molt bona salut musical. Hem fet canvis i refet possibles escenaris per poder tirar endavant el nostre compromís amb el públic. I sempre hem comptat amb el suport de la junta directiva de Joventuts Musicals de Torroella, que organitza el Festival, de les administracions i dels patrocinadors, que han acceptat i valorat totes les propostes i reinvencions que hem fet, de vegades en formats nous, com ha estat la producció d'un documental".

El preludi del 40è Festival de Torroella va començar el 23 de juliol amb l'estrena a La 2 i el Canal 33 del documental Torroella de Montgrí: La 40ena d'un Festival, produït pel mateix Festival de Torroella i dirigit per Pau Subirós. Han seguit, del 2 al 20 d'agost, cinc concerts –tots van exhaurir les localitats–, dels quals quatre s'han emès en directe en streaming a través de la web del Festival i se seves xarxes socials. Això ha permès arribar a un públic més ampli, que ha seguit els concerts des de casa. En total, les emissions en directe dels quatre concerts han estat vistos per 14.668 persones.

L'Orquestra Simfònica del Vallès va inaugurar el 40è Festival de Torroella de Montgrí amb un monogràfic Beethoven en un concert patrocinat per la Fundació Banc Sabadell celebrat a l'aire lliure, que es va sumar als actes de celebració del 250è naixement de Beethoven organitzats pel Festival. Van seguir concerts de Jordi Savall i Hespèrion XXI; Gli Incogniti; Locum Congregatio, septet liderat pel violinista català Josep Colomé que va oferir un altre concert monogràfic dedicat a Beethoven; i el pianista Josep Colom.

Els actes de celebració del 40è Festival de Torroella està previst que segueixin la tardor amb el cicle de conferències Beethoven, un retrat musical, a càrrec del divulgador musical Joan Vives. I al voltant del 16 de desembre, dia del 250è aniversari del naixement de Beethoven, s'inaugurarà la primera part de l'exposició prevista sobre el Festival de Torroella, que es presentarà en forma de suite, com un seguit d'esdeveniments que transcorreran en el temps i en diferents espais. El primer moviment d'aquesta suite es presentarà a la Fundació Vila Casas i girarà al voltant del simfonisme dins del Festival, de Beethoven i del context històric de Bonn i Viena traslladats a l'imaginari de Torroella de Montgrí en la mateixa època.

El segon moviment de l'exposició es presentarà a l'església de Torroella de Montgrí pels volts de Setmana Santa i tractarà el tema de la música sacra. El tercer moviment es presentarà a la Fundació Mascort, un espai relacionat amb els ocells, la natura i el món, que ens convidarà a repetir el concurs d'imitadors d'ocells que es va celebrar el 2003 al Festival de Torroella i a recordar antigues edicions de l'apartat de Músiques del Món del Festival.

7è FRINGE FESTIVAL DE TORROELLA

El 7è Fringe Festival de Torroella de Montgrí, patrocinat per la Fundació Banc Sabadell, es va celebrar entre el 30 de juliol i l'1 d'agost a diversos espais del Museu de la Mediterrània. En total, es van celebrar nou concerts amb una selecció de músics emergents catalans de música clàssica, flamenc, cançó d'autor i fusió prèviament seleccionats per Joventuts Musicals de Catalunya. Tots els concerts van ser d'entrada gratuïta prèvia inscripció. Totes les entrades es van exhaurir.

NITS DE JAZZ

També es van exhaurir les entrades, gratuïtes prèvia inscripció, dels tres concerts de Nits de Jazz a l'Estartit, programació que va substituir el Jazz Festival l'Estartit, que com el Festival de Torrella i el Fringe Festival de Torroella organitza les Joventuts Musicals de Torroella, i que no s'ha celebrat aquest 2020. Els concerts es van celebrar en un escenari a l'aire lliure, a la plaça de la Llevantina, al costat del port esportiu de l'Estartit, un espai que ja va acollir les quatre primeres edicions del Jazz Festival l'Estartit.

Els protagonistes de les tres vetllades van ser la vibrant i festiva banda de jazz Dop Collective, que va obrir el cicle de concerts el 7 d'agost; el duo Lucía i Horacio Fumero, que va substituir en l'últim moment el Joan Mar Sauqué Quintet, concert que es va haver de cancel·lar perquè un músic del quintet va donar positiu en la COVID19 dies abans de l'actuació. El cicle el va cloure el 21 d'agost la cantant i contrabaixista Gemma Abrié que es va presentar en format de quartet.