29/06/2017

El 4t Fringe omple Torroella de Montgrí i l’Estartit del millor nou talent musical

El Fringe Festival de Torroella de Montgrí-l’Estartit, organitzat per Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí, torna ple de jove talent musical. Entre el 27 i el 30 de juliol, un centenar de joves músics provinents d'alguns dels millors conservatoris i escoles superiors de música d'Europa i els Estats Units es citaran a Torroella i l'Estartit per oferir 27 concerts gratuïts d'estils que van de la música antiga als spoken word, passant per la música clàssica, la contemporània, el jazz, el flamenc, el soul, la música tradicional, la cançó d'autor, la música cubana, el pop i el rock. Com a preàmbul, The California State University Wind Ensemble escalfarà motors deu dies abans de l'inici del Fringe oferint un concert el 16 de juliol a la plaça de la Vila de Torroella.

Per primera vegada, les dates del Fringe Festival coincidiran amb els primers dies del Festival de Torroella de Montgrí per possibilitar que els joves músics puguin relacionar-se amb els professionals consolidats. Aquesta coincidència de dates forma part d'una estratègia per a convertir el Fringe en una xarxa de referència del talent musical emergent. "Facilitar la relació de joves músics amb els professionals consolidats i dels joves talents emergents entre ells ha de revertir en el seu creixement com a músics", assenyala Eduard Balaguer, coordinador del Fringe. En aquest sentint, explica, s'ha aconseguit que en aquesta edició col·laborin entre si dues institucions participants en el Festival. Així, els membres de l'Ensemble DAI Contemporain, presentat pel Conservatori Superior de Música i Dansa de París, interpretaran una obra de Pablo Peula, compositor presentat al Fringe per l'Instituto Nacional de la Juventud-INJUVE.

Pablo Peula és el primer compositor que presenta una de les institucions col·laboradores del Fringe Festival, fins ara tots els joves talents presentats havien estat intèrprets. Eduard Balaguer afirma que es vol intensificar la presència de joves compositors en el Festival en una clara voluntat de "recolzar la nova creació musical". En aquesta edició, a més de Pablo Peula, de qui l'Ensemble DAI Contemporain interpretarà una nova versió que el compositor ha fet de Realidad casi nube, cicle de cançons per a veu aguda i ensemble basat en poemes d'Ángel González, el Fringe acollirà l'estrena absoluta de dues obres: el Trio per a piano Op. 3 del jove compositor canari Pablo Díaz, de 20 anys, que anirà a càrrec del Trío Ramalles, presentat per l'Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid; i Descent del català Sergi Puig que estrenarà el Trio Athena i el viola Gabriel Torner, presentats pel Conservatori Superior de Música del Liceu.

Entre les novetats de l’edició d’enguany destaquen les incorporacions com a col·laboradors del Fringe de l'Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid, l’Instituto Nacional de la Juventud-INJUVE i Cabal Musical, un projecte d’innovació social per a la inclusió impulsat pel Taller de Músics i l'Ajuntament de Barcelona, basat en l’acompanyament artístic de joves músics. I s'afegeix a la llista d'espais emblemàtics de Torroella de Montgrí on es faran concerts, la Capella de l’Hospital, on el diumenge 30 de juliol al matí s'hi celebraran dos concerts de música clàssica a càrrec de Cobbett Ensemble i Ember Quartet, conjunts de música de cambra presentats per la Guidhall School of Music and Drama de Londres.

Els artistes que participen en el 4t Fringe Festival de Torroella de Montgrí-l'Estartit han estat seleccionats pels conservatoris, escoles superiors de música i institucions que col·laboren amb el Festival:l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), el Taller de Músics, el Conservatori Superior del Liceu, la Escuela Superior de Música Reina Sofía, el projecte social Cabal Musical, l'Instituto Nacional de la Juventud-INJUVE, elBerklee College of Music·Valencia Campus, el Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de París (França), laGuildhall School of Music and Drama de Londres (Gran Bretanya), la Hochschule für Musik Freiburg (Alemanya) i laCalifornia State Univertiy (Estats Units).

Els espais del Fringe Festival a Torroella de Montgrí són la plaça de la Vila; la Casa Galibern, seu de la Fundació Mascort; el palau Solterra, seu de la Fundació Vilacasas; la Capella de l'Hospital;  i el bar restaurant La Sala. A l'Estartit, els concerts se celebraran a l'aire lliure, al passeig del Molinet, al cap de la Barra, de cara al mar i amb vistes a les illes Medes, un espai per concerts que acollirà propostes musicals de jazz, soul, pop-rock i música tradicional, així com un espai d’oci i restauració de Food trucks.

Joventuts Musicals de Catalunya seleccionarà una de les propostes musicals presentades en el Fringe Festival de Torroella de Montgrí-L'Estartit per a ser inclosa en el circuit de concerts de la Xarxa de Músiques a Catalunya de la temporada 2018-2019.

El Fringe Festival de Torroella de Montgrí-L'Estartit compta amb el suport de la Fundació Banc de Sabadell i la col·laboració de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí, l'Entitat Municipal Descentralitzada de l'Estartit, l'AIE Sociedad de Artistas Intérpretes o Ejecutantes de España, Jorquera Pianos, Escola Gris-Art de Fotografia, Fundació Vila Casas, Fundació Mascort, Illenc-Institut de la Llengua i la Cultura de les Illes Balears, Fundació Catalunya Cultura, Fundació Hospital-Asil de Pobres i Malalts, La Sala, Estrella Damm i Vichy Catalán.