02/05/2018

El 38a edició del Festival de Torroella reivindica les arrels i els nous horitzons musicals

Avui s’ha presentat la 38a edició del Festival de Torroella de Montgrí. Aquesta edició, que se celebrarà entre l'1 i el 19 d'agost, “mira enguany cap als compositors que van buscar en la música popular i folklòrica la font d'inspiració per a crear les seves obres, quan les etiquetes encara no encotillaven l'experiència musical”, ha explicat Monte Faura, directora artística del Festival. La programació inclourà així, obres de Bartók, Antonín Dvorák, Leos Janácek, Joaquín Turina o Joaquín Rodrigo, entre d'altres.

A més, la música antiga també tindrà una important presència a la programació amb cinc concerts, dos dels quals són monogràfics de Bach i un que ret homenatge al compositor barroc català Joan Cererols en el 400è aniversari del seu naixement.

Com a novetat, aquest any el Festival recupera espais emblemàtics de Torroella, com la Fundació Vila Casas i el Passeig de l’església, per a oferir una sèrie de tres concerts agrupats en el cicle Singulars Torroella. Tres concerts únics també per la singularitat del programa que s'interpretarà, o bé per les característiques dels intèrprets. Els concerts seran protagonitzats pels violinistes Lina Tu i Enrico Onfoni, l'ensemble L'Apothéose i l'Academia del Piaciere amb Rocío Márquez.

En aquesta nova edició, el Festival de Torroella de Montgrí oferirà en total 14 concerts el tret de sortida dels quals anirà a càrrec del tenor català David Alegret, que protagonitzarà el concert de la Festa de Joventuts Musicals de Torroella el 14 de juliol. Un any més, el Festival de Torroella  comptarà amb la presència de grans noms internacionals de la música clàssica, així com joves artistes emergents en el marc del Fringe del Festival.

Altres disciplines artístiques se sumen a la programació musical del Festival. Per això, enguany per primer cop, s’inclou una proposta que combinarà cinema documental, art i música amb el cineasta Pere Portabella, a qui la fundació Vila Casas, dedica una exposició.

Xavier Díaz, director de l’Institut Català de les Empreses Culturals, ha destacat els valors diferencials d’aquest festival dedicat a la música clàssica, que combina “tradició, capacitat d’innovació i excel·lència”.

Per la seva banda, dins de la “inestabilitat política que viu el país”, l’alcalde de Torroella, Josep Maria Rufí s’ha felicitat pel fet que el Festival "mantingui la rutina” i pugui presentar la seva programació com cada any.

Albert Bou, president de Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí, entitat organitzadora del Festival, ha subratllat la salut d’un festival que va es va fundar el 1981 i va debutar amb cinc concerts interpretats a l’església del municipi.

La programació: arrels

Lina Tur i Enrico Onofri interpretaran Béla Bartók, que es fa ressò en la seva música de l'ús dels ritmes tradicionals i les melodies populars que es barregen amb l'avantguarda. Exemple d'aquest ús de múltiples recursos el trobem en els seus 44 duos per a violí, que ens oferiran.

Igualment, els Solistes de Cambra l'Orquestra Filharmònica Txeca ens mostraran els esforços de Dvorák i Janácek a reflectir musicalment l'esperit eslau, bohemi i moravià en les seves obres.

L'Orquestra Simfònica del Vallès, amb el llegendari guitarrista Pepe Romero, s'endinsaran en les obres de Turina i Rodrigo, de qui escoltaren el seu cèlebre Concierto de Aranjuez, peça amb la qual Espanya aprofundia a principis del segle XX en la cerca del caràcter nacional. L’Accademia del Piacere, liderada per Fahmi Alqhai, proposarà un imaginatiu programa que estableix pons entre el flamenc i la música antiga, amb la veu de la cantaora Rocío Márquez.

El pianista Joaquín Achúcarro oferirà un recital amb obres de Chopin, reivindicador de l'esperit de la seva Polònia natal, i Debusy, de qui es commemora aquest 2018 el centenari de la seva mort, i que va transmetre una sèrie de tòpics tradicionals –la música medieval, el cabaret o la sonoritat frígia associada al món hispanoàrab– en un llenguatge evocador i oníric.

La programació: música antiga

Johann Sebastian Bach és el protagonista aquest any de dos concerts, el primer amb el brillant Magnificat que interpretarà el Dunedin Consort dirigit pel gran expert de Bach John Butt, i el segon amb Gli Incogniti i Amandine Beyer, que interpretaran obres de Bach l'autoria de les quals no està provada.

Joan Cererols, de qui aquest any es commemora el 400è aniversari del seu naixement a Martorell, compartirà protagonisme a l'església de Sant Genís amb una de les obres musicals de referència del Renaixement, el magnífic Officium defunctorum (Rèquiem) de Tomás Luis de Victoria, que interpretarà el brillant cor britànic Tenebrae.

Els concerts de música antiga continuen amb la proposta de l'ensemble L'Apothéose i la soprano Olena Sloia, que reconstrueixen les músiques que va poder escoltar Maria Lluïsa Gabriela de Savoia, primera dona de Felip V, des del seu prometatge (quan era una nena i en virtut d'un pacte polític) fins a la seva mort el 1714, quan tenia 25 anys.

El Festival serà inaugurat l'1 d'agost per l'Accademia Bizantina, que sota la direcció d'Ottavio Dantone i amb l'admirada contralto Delphine Galou oferiran un repertori infreqüent d'oratoris i motets del barroc italià profundament influenciats per l'òpera

El 38è Festival de Torroella de Montgrí es completa amb un exquisit programa de música de cambra que protagonitzarà The Brahms Project amb la col·laboració de la contrabaixista Uxía Martínez, que inclou el cèlebre Quintet per a piano "La truita" de Schubert; i el monogràfic dedicat a Beethoven amb el qual el 19 d'agost la PKF–Prague Philharmonia clausurarà la programació.

Fringe Festival Torroella de Montgrí-L'Estartit

Un any més, a la programació del Festival de Torroella de Montgrí se li suma el Fringe, plataforma pensada com a suport i difusió per als joves intèrprets emergents que fan els primers passos de les seves carreres professionals; perquè sigui un gran laboratori professional per als intèrprets i també per a tot l'equip que intervé en els concerts.

En la seva 5a edició, del 26 al 29 de juliol, s'oferiran més d’una vintena de concerts, d'una hora de durada, sense etiquetes i sense pausa, i amb un repertori escollit pels mateixos intèrprets. La vocació d'excel·lència d'aquest format es reflecteix en l'acurada selecció dels joves artistes, els més destacats de les millors institucions i centres d'educació superior.

Fundació Banc Sabadell