20/08/2018

El Festival de Torroella de Montgrí tanca la seva 38a edició amb una ocupació d'un 89,8%

Amb un monogràfic dedicat a Beethoven a càrrec de la PKF-Prague Philhamonia, que ha exhaurit les entrades i ha obligat a més a ampliar l'aforament de l'Auditori Espai Ter per a atendre l'alta demanda de localitats, el Festival de Torroella de Montgrí va tancar anit la seva 38a edició amb una ocupació del 89,8% i un total de 9.088 espectadors en les tres setmanes i mitja de programació que ha durant i que van començar el 26 de juliol amb els quatre intensos dies dels concerts de joves talents del Fringe.

Un total de sis propostes artístiques han exhaurit les localitats. A més del concert de clausura amb la PKF-Prague Philharmonia, han esgotat entrades els concerts d'homenatge a Joan Cererols en el 400è aniversari del seu naixement protagonitzat pel cor britànic Tenebrae; la vetllada de música de cambra amb The Brahms Project i la contrabaixista Uxía Martínez Botana; i els tres concerts de la nova sèrie Singulars Torroella celebrats en marcs emblemàtics de la població empordanesa i protagonitzats al Museu Palau Solterra, seu de la Fundació Vila Casas, pels violinistes Lina Tur i Enrico Onofri i l'ensemble L'Apothéose amb la soprano Olena; i als jardins del Palau lo Mirador pel l'Accademia del Piacere i la cantaora Rocío Márquez.

L'èxit de la sèrie Singulars Torroella és per Montse Faura, directora del Festival, conseqüència tant del format com de la proposta. "El festival de Torroella de Montgrí compta amb un públic melòman i selectiu que li agrada descobrir músiques que no coneix i les ha trobat en aquesta proposta dels Singulars, concerts amb programes infreqüents celebrats en marcs emblemàtics de Torroella, que en el passat ja havien acollit propostes del Festival i que ara hem recuperat per la música", assenyala Faura.

El Festival de Torroella de Montgrí ha apostat un any més en la seva programació pels noms consagrats de la música clàssica, per la presentació de nous valors i de programes innovadors i poc habituals així com la recuperació de patrimoni musical, propostes no exemptes de risc que han proporcionat en aquesta edició vetllades memorables com les protagonitzades pel cor Tenebrae interpretant la Missa de batalla de Cererols i una versió imponent de la Missa de Rèquiem de Tomás Luis de Victoria; la gloriosa interpretació de la primera versió del Magnificat de Bach, molt infreqüent,  interpretada pel Dunedin Consort; un captivador programa amb obres d'atribució dubtosa a Bach presentat per Gli Incogniti amb la violinista Amandine Beyer al capdavant; o el sensacional recital ofert pel pianista Joaquín Achucarro en el seu 26è concert consecutiu al Festival, acomiadat pel públic dempeus després d'una ovació inacabable que el va obligar a perllongar el recital mig hora més amb quatre bisos.

Fringe Festival

El Fringe Festival, realitzat amb el suport de la Fundació Banc de Sabadell, ha omplert un any més durant quatre dies Torroella de Montgrí i l'Estartit de joves talents de la música provinents d'alguns dels millors conservatoris i escoles superiors de música d'Europa. Els 18 concerts oferts han atret nombrós públic àvid d'escoltar les noves generacions de músics que ha desbordat els aforaments de la majoria dels concerts celebrats al Palau Solterra a Torroella de Montgrí, i a l'escenari aixecat davant les illes Medes a la punta del Molinet, a l'Estartit, que del 19 al 22 de juliol va acollir el Jazz Festival l'Estartit i que ha significat una notable millora de les condicions pel Fringe, tant pel que fa al públic com pels artistes.

L'edició de 2018 del Fringe ha estat l'última que ha coordinat Eduard Balaguer, qui després de cinc anys passa el testimoni a la violista, cantant i gestora cultural Maia Kanaan que ja ha treballat en l'edició d'aquest any en qualitat d'assistent de producció. Kanaan assumirà la coordinació del Fringe a partir de la pròxima edició. Eduard Balaguer deixa consolidat el model del Fringe, un dels valors essencials del qual és el diàleg permanent que estableix entre educació, cultura i societat. "Cal constatar que el Fringe, en el quan han tingut cabuda tots els gèneres musicals, s'ha convertit en una plataforma imprescindible de promoció de formacions emergents, un espai que dóna oportunitats a les noves generacions i els posa en diàleg, un punt de trobada, un espai d'aprenentatge i professionalització per a tots els que el fan possible", afirma Balaguer.

Els artistes que han participat en el 5è Fringe Festival de Torroella de Montgrí-l'Estartit han estat seleccionats pels següents conservatoris, escoles superiors de música i institucions que col·laboren amb el Festival: l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), el Taller de Músics, el Conservatori Superior del Liceu, l'Escuela Superior de Música Reina Sofía, el projecte social Cabal Musical, l'Institut d'Estudis Baleàrics, l'Instituto Nacional de la Juventud-INJUVE, el Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de París (França), la Guildhall School of Music and Drama de Londres (Gran Bretanya) i l'Hochschule für Musik Freiburg (Alemanya).