22/08/2014

El Festival Torroella de Montgrí i el Jazz Festival L'Estartit reben 13.500 espectadors

El Festival de Torroella de Montgrí ha rebut 13.500 espectadors en la seva 34a edició, i un 87,66% d'ocupació mitjana. Aquest increment de 3.000 espectadors respecte l'edició de 2013, confirma la corva ascendent de públic ja iniciada l'edició precedent.

Montse Faura, directora del Festival, es mostra satisfeta d'aquestes xifres, quan encara falten dos concerts per tancar el Festival de Torroella (Jordi Savall i Le Concert des Nations, que tanca avui divendres la programació oficial; i Jordi Molina i Pere Pau Ximenis amb el Quartet Insòlit, concert de Festa Major i de caràcter gratuït que tindrà lloc demà dissabte).

A favor de l'augment d'espectadors hi han jugat diferents factors. D'una banda, l'increment de propostes artístiques, amb un número major d'orquestres convidades, la consolidació de l'Espai Ter com un Auditori amb una acústica excel·lent que el públic valora molt positivament i que ha augmentat el seu aforament de 441 a 635 localitats, i la incorporació a la programació de noves propostes musicals com són la 1a edició del Jazz Festival L'Estartit, amb cinc concerts de pagament, dos de gratuïts i diverses jam sessions, i del Fringe Festival Torroella, que ha convidat més 130 joves músics a oferir la seves propostes musicals en diferents espais culturals de la ciutat.

En aquest sentit, Montse Faura ha destacat com a “molt positiu aquest increment de nous públics amb propostes diversificades com són el Jazz i el Fringe”, destacat que “la ratio de mitjanes d'edat ha baixat, inclús en músiques com la clàssica, fet molt important i necessari per a la renovació dels públics”.

Concerts de pagament

L'Espai Ter ha programat 15 concerts de pagament dels quals destaca el gran èxit que han tingut les formacions Europa Galante, dirigida per Fabio Biondi, l'Akademie für Alte Musik Berlin i el concert de Jordi Savall amb Le Concert de Nations que aquesta nit tanca la secció oficial de Festival; a més de la proposta innovadora dels Tambors de Kodo, i els concerts de piano de Katia i Marielle Labèque, Alexei Volodin, Ingor Wunder i Joaquín Achúcarro, que ha celebrat el 25è aniversari del seu debut al Festival de Torroella.

Pel que fa al Jazz Festival L'Estarit, s'han ofert cinc concerts de pagament i el públic ha respost molt positivament als de Preservation Band, Avishai Cohen i Jerry González, que actuava per primera vegada amb Perico Sambeat, Javier Colina i Esteve Pi, unint dalt l'escenari quatre estrelles del jazz llatí en un concert de producció pròpia del Festival. En aquest sentit, Faura ha valorat aquesta 1a edició del Jazz Festival L'Estartit com “una primera aproximació al que volem fer en les properes edicions, en què obrirem noves propostes gratuïtes per crear nous públics”.

Dels quatre Concerts Familiars programats, cal destacar la bona acceptació que han tingut les propostes del violinista Ara Malikian i la projecció cinematogràfica d'El circ, de Charles Chaplin, amb l'actuació en directe de Lluís Vidal i David Xirgu.

A més a més, enguany s'han programat també algunes propostes multidisciplinars com l'aproximació de Roger Bernat a la coreografia La Consagració de la primavera de Pina Baush, amb la participació escènica del públic; i una Jornada amb professionals del sector del Consorci Internacional Art i Escola (ConArte) amb l'assistència de Joan Manuel del Pozo, doctor de filosofia i professor de filosofia antiga i política a la Universitat de Girona.

Concerts gratuïts

Finalment, Montse Faura ha destacat també l'increment de les propostes participatives i gratuïtes, que han tingut una molt bona acollida per part del públic, com “l'èxit absolut de la nova iniciativa Fringe Festival Torroella”, una proposta innovadora que ha portat a diferents espais culturals i públics de la ciutat 14 concerts de caràcter gratuït a càrrec de diferents formacions de música clàssica i jazz, amb la participació de 130 músics de fins a 32 anys.

En aquest sentit Faura explica que “el Fringe vol donar espai a joves intèrprets que necessiten projecció internacional, recuperant l'esperit primigeni del Festival, que oferia música als carrers amb joves estudiants dels cursos internacionals de música del Festival; recuperant d'aquesta manera l'esperit musical de la ciutat i fer que tot Torroella sigui música”.

A l'apartat artístic cal sumar-hi també l'èxit que ha tingut l'increment de les aportacions de patrocini privat, col·laboradors privat i el voluntariat de l'Escola de Música, plataforma de formació dels nous gestors culturals del país.

Avanç a la 35ena edició

De cara a la propera edició, la 35ena, Montse Faura avança que el Festival de Torroella centrarà tota la programació al mes d'agost i seguirà oferint concerts amb orquestres, inclosa l'orquestra pròpia del festival, l'Acadèmia 1750, així com el ja habitual apartat dedicat al piano.

Pel que fa al Jazz Festival L'Estartit, “s'intensificarà l'impacte musical a la ciutat, s'ampliarà l'oferta de participació ciutadana atansant el jazz al municipi i es potenciaran les noves coproduccions i col·laboracions amb festivals de jazz internacionals”.

Finalment, el Fringe Torroella Festival ampliarà considerablement la seva oferta musical amb “l'ampliació de la convocatòria a joves músics a nivell internacional”.

Per ampliar informació o entrevistes amb la direcció del Festival, contacteu amb: Marta Porter T: 672 469 231 marta.porter@aportada.com