19/08/2016

El Festival de Torroella de Montgrí tanca la seva 36a edició amb una ocupació d'un 92,8%

Amb el debut a Espanya del rus-lituà Lukas Geniušas, una de les joves promeses del piano més destacades del moment, el Festival de Torroella de Montgrí tanca la nit d'aquest 19 d'agost la seva 36a edició. Geniušas es presenta a un Auditori Espai Ter ple amb un exigent programa integrat per dos grans concerts per a piano de Mozart i Beethoven acompanyat per l'Orquestra Simfònica del Vallès. La 36a edició clausura amb un global d'ocupació del 92,8% i 11.232 espectadors en el conjunt de concerts de pagament (86% d'ocupació) i concerts gratuïts del Fringe. En total, 1.293 persones més que la passada edició.

Montse Faura, directora del Festival, es felicita per l'increment d'espectadors. "Amb 36 edicions, el Festival de Torroella de Montgrí és una proposta estable que no experimenta grans fluctuacions de públic. Compta amb un gruix important d'espectadors fidelitzats, que aquest any, una edició més, li han fet costat i han valorat una programació de qualitat que combina de forma equilibrada els concerts amb orquestra, els solistes i la música de cambra, i que abasta un ampli ventall d'estils que van de la música medieval a la del segle XXI", explica Faura.

La directora afirma que"l'índex d'ocupació en els concerts de pagament, amb una mitjana d'un 86%, avala un any més la línia de programació del Festival de Torroella, amb una aposta pels noms consagrats de la música clàssica, la presentació de nous valors consolidats, tant nacionals com internacionals, i de programes innovadors i poc habituals amb recuperació de patrimoni, no exempts de risc, alguns dels quals han proporcionat en aquesta edició vetllades memorables com les protagonitzades pel Gabrieli Consort, amb un programa de cants de lloança a la Verge que abastava 500 anys; el d'Il Giardino Armonico, amb una selecció d'obres del Renaixement i el Barroc; el de la Cappella Neapolitana Antonio Florio, amb música barroca italiana; o el de l'Ensemble Micrologus que va interpretar el Llibre vermell de Montserrat".

El Fringe Festival: xifres

Per segon any consecutiu, la programació oficial del Festival de Torroella ha tingut un vitalista pòrtic amb els 25 concerts del Fringe que, amb el suport de la Fundació Banc de Sabadell, han omplert durant tres dies Torroella de Montgrí i l'Estartit de joves talents de la música provinents d'alguns dels millors conservatoris i escoles superiors de música d'Europa. Les propostes que han ofert han seduït el públic que ha desbordat permanentment els aforaments dels 25 concerts programats. Com a novetat, el Fringe Festival de Torroella de Montgrí ha afegit aquest any el pop-rock en la seva programació i s'ha presentat a Barcelona amb tres concerts celebrats al Palau Robert que han constituït un magnífic aparador pel Festival. "Conceptualment, aquesta tercera edició ha suposat la consolidació del Fringe", afirma Montse Faura, per a qui la programació, a més de "posar en diàleg el sistema educatiu superior i l'àmbit cultural, ha posat en diàleg les diferents institucions entre elles, cosa que no acostuma a passar", indica.

Eduard Balaguer, coordinador del Fringe, assegura que en aquesta tercera edició, la programació ha experimentat un salt qualitatiu. "La positiva experiència de l'edició passada ha estimulat els conservatoris i escoles superiors de música col·laboradors a ser molt selectius en l'elecció dels grups que presenten a la programació", precisa. Balaguer destaca l'excel·lent resposta del públic. "Molts espectadors que havien vingut als concerts de l'edició passada han repetit i aquest any ja venien informats del concert que anaven a veure", afirma i assenyala que pels joves músics dels grups participants l'experiència "ha constituït un magnífic punt de trobada i un intercanvi d'experiències".

Els concerts

El Festival de Torroella de Montgrí ha ofert 14 concerts de pagament, tres dels quals amb entrades exhaurides, més 25 concerts d'entrada gratuïta corresponents a la programació del Fringe.

La 36a edició ha explorat de quina la manera la música ha mogut i commogut la humanitat en els últims set segles i ha viscut vetllades memorables com la protagonitzada en el concert inaugural pel jove tenor d'origen samoà Pene Pati, d'excepcional veu, i la també jove mezzosoprano dels Estats Units J'Nai Bridges que van exhaurir les localitats; la magnífica interpretació del Llibre Vermell de Montserrat a l'església de Sant Genís a càrrec de l'Ensemble Micrologus; el debut al Festival de la Cappella Neapolitana Antonio Florio amb un programa de música barroca que va seduir el públic; el memorable concert protagonitzat pels Gabrieli Consort que al llarg de 70 minuts va fer tocar el cel als espectadors; l'extraordinari programa de música renaixentista i barroca interpretat per Il Giardino Armonico sota la direcció de Giovanni Antonini, unànimement lloat per la crítica; la vetllada de música cèltica amb Jordi Savall amb l'aforament de l'Auditori Espai Ter excepcionalment ampliat de 481 localitats a 635 per l'alta demanda de localitats; el gran recital del pianista Joaquín Achúcarro que va haver d'oferir fins a quatre bisos i va marxar de l'escenari amb el públic que omplia l'Auditori Espai Ter dempeus; i la recuperació de l'òpera Follet de Granados que es va presentar al Festival de Torroella de Montgrí en el marc de la commemoració del centenari de la mort del compositor català gràcies al suport de l'Institut Català d'Empreses Culturals de la Generalitat i Acció Cultural Española.

A la programació del Fringe es va poder gaudir d'extraordinaris concerts com els protagonitzats per l'Idiomelo Ensembre, grup procedent de la Guindhall Schooll of Music and Drama de Londres, que va oferir una colpidora interpretació del Quartet per a la fi del temps de Messiaen que va fer vessar més d'una llàgrima d'emoció entre el públic; la vibrant actuació dels Supersax Project, presentats pel Taller de Músics; i l'aclamada proposta flamenca del libanès de naixement i neozelandès d'adopció Paul Bosauder, o la presentació en societat del cor a cappella The Beauty Fools, tots dos presentats per l'Escola Superior de Música de Catalunya.