21/08/2017

El Festival de Torroella de Montgrí tanca la seva 37a edició amb una ocupació d'un 98,6%

Amb un brillant concert d'homenatge al pianista Joaquín Achúcarro protagonitzat per quatre dels seus millors alumnes que ahir al vespre va omplir l'Auditori Espai Ter, el Festival de Torroella de Montgrí ha tancat la seva 37a edició amb una ocupació global del 98,6% i 13.216 espectadors en el conjunt dels concerts de pagament (94,75%) i els gratuïts corresponents al Dia Monteverdi (2) i al Fringe Festival Torroella de Montgrí-l'Estartit (27). En total, 1.984 espectadors més que en l'edició de l'any passat. Cinc de les tretze propostes artístiques de pagament han exhaurit les entrades. Es tracta dels dos concerts en els quals Joaquín Achúcarro ha estat protagonista, l'inaugural del 29 de juliol com a intèrpret solista i el de clausura d'ahir al vespre com a homenatjat, les Vespro de la beata Vergine de Monteverdi amb l'Ensemble La Fenice, el concert familiar amb l'espectacle El bosc de Grimm i el recital del pianista Grigory Sokolov, en què, a més, es va haver d'ampliar l'aforament per a atendre l'alta demanda de localitats.

Montse Faura, directora del Festival, es mostra molt satisfeta pels resultats artístics i de públic assolits en aquesta edició, que considera ha tingut una resposta excepcional. "A favor de l'augment d'espectadors ha jugat, sens dubte, una programació de qualitat que el públic ha apreciat", afirma Faura."Les vetllades excepcionals s'han succeït des del primer concert a l'últim. Els dos programes de celebració del 25è aniversari de la relació ininterrompuda del pianista Joaquín Achúcarro amb el Festival, que han exhaurit les localitats, així com els tres concerts del Dia Monteverdi, dos d'ells gratuïts celebrat en espais emblemàtics de Torroella, han funcionat d'aglutinant d'una proposta artística molt ben valorada pel gruix d'espectadors fidelitzats, que, via boca-orella, han difós les experiències musicals viscudes i han contribuït a portar més públic".

La directora del Festival de Torroella considera que l'èxit de públic d'aquesta edició també té molt a veure amb la recuperació econòmica. "Aquest any l'augment de vendes s'ha notat des que a començaments de maig es va presentar la programació. La gent no ha esperat a l'últim moment i ha comprat entrades amb més anticipació", assenyala Faura, qui considera que la baixada de l'IVA del 21% a 10% també ha estat un factor psicològic positiu en la recuperació de públic.

Montse Faura valora les excepcionals xifres d'ocupació com un aval a la línia de programació. "És una línia artística consolidada que aposta per noms consagrats de la música clàssica, com Grigory Sokolov, Jordi Savall o l'Academy of St Martin in The Fields, la presentació de nous valors, tant nacionals com internacionals, i programes innovadors i de recuperació de patrimoni musical, com el magnífic concert d'estrena en època moderna de l'obra per a duo de guitarres del compositor torroellenc Josep Ferrer i Esteve (1835-1916), presentat per l'alemany Jens Franke i el noruec Jørgen Skogmo  i que va ser una gran descoberta pel públic", indica la directora del Festival."Els resultats d'aquest any són una injecció de confiança i un estímul per tot l'equip del Festival de cara a l'edició de 2018 que afrontem amb il·lusió i entusiasme i ferms en el nostre compromís social i cultural de democratitzar la música", afegeix.

4t Fringe Festival de Torroella de Montgrí-l'Estartit

El Fringe Festival Torroella de Montgrí-l'Estartit ha estat un any més un vitalista pòrtic amb 27 concerts gratuïts que en la seva quarta edició ha coincidit per primera vegada en dates amb l'inici del Festival de Torroella, la qual cosa ha contribuït a què els joves músics es relacionessin amb els músics consolidats. "Aquest és un aspecte que volem aprofundir en les pròximes edicions", assenyala Montse Faura, qui anuncia una edició 2018 del Fringe, la cinquena, amb l'ampliació del nombre de centres educatius musicals que hi col·laboren.

El Fringe, realitzat amb el suport de la Fundació Banc de Sabadell, ha omplert durant quatre dies Torroella de Montgrí i l'Estartit de joves talents de la música provinents d'alguns dels millors conservatoris i escoles superiors de música d'Europa i els Estats Units. Les propostes ofertes han seduït un any més al públic que ha desbordat permanentment els aforaments dels concerts programats. Com a novetat, aquest any la programació ha estrenat diverses obres de joves compositors i ha comptat amb un autor, Pablo Peula, presentat per l'Instituto Nacional de la Juventud-INJUVE, una obra del qual ha estat interpretada per l'ensemble presentat pel Conservatori Superior de Música de París. "L'estrena i interpretació d'obres actuals és un aspecte que la pròxima edició estem interessats a potenciar", explica Eduard Balaguer, coordinador del Fringe. "Volem que els conservatoris i escoles superiors de música que col·laboren amb nosaltres presentin obres dels seus alumnes de composició. I també volem aprofundirem en l'accent social del Fringe, presentant més propostes com les d'aquest any del projecte social Cabal Musical, en què han actuat Raquel Lúa & Amaia Miranda, o els concerts celebrats a la capella de l'Hospital Asil de Pobres i Malalts de Torroella".

Els artistes que han participat en el 4t Fringe Festival de Torroella de Montgrí-l'Estartit han estat seleccionats pels següents conservatoris, escoles superiors de música i institucions que col·laboren amb el Festival: l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), el Taller de Músics, el Conservatori Superior del Liceu, l'Escuela Superior de Música Reina Sofía, el projecte social Cabal Musical, l'Instituto Nacional de la Juventud-INJUVE, el Berklee College of Music-Valencia Campus, el Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de París (França), la Guildhall School of Music and Drama de Londres (Gran Bretanya), l'Hochschule für Musik Freiburg (Alemanya) i la California State Univertiy (Estats Units).